Kirsebærhuset

Målgruppe

Kirsebærhuset er et kommunalt tilbud for normaltbegavede elever med gennemgribende udviklingsforstyrrelser og specifikke indlæringsvanskeligheder. Eleverne har typisk diagnoser indenfor autismespektret og/eller opmærksomhedsforstyrrelser. Som følge deraf kan eleverne typisk have sociale og kommunikative udfordringer og evt. stress, angstproblematikker og sanseforstyrrelser.

Eleverne visiteres til Kirsebærhuset gennem den centrale visitation og hvert år skal der tages stilling til, om Kirsebærhuset fortsat vil være det rigtige skoletilbud for den enkelte elev. Dette sker i tæt samarbejde med forældre, lærere, pædagoger, psykolog og ledelse.

Kort om den pædagogiske tilgang i Kirsebærhuset.

I Kirsebærhuset arbejder vi overordnet i en struktureret hverdag, med tydelige rammer og tydelig visuel guidning ud fra en anerkendende og ressourcefokuseret tilgang, med fokus på forudsigelighed, genkendelighed og med mindsettet; ”Børn gør det godt, hvis de kan!”

Al undervisning i Kirsebærhuset tager udgangspunkt i det enkelte barns ressourcer og udfordringer og skal ske i et samarbejde mellem skole, forældrene og det enkelte barn.

Vi tager udgangspunkt i det enkelte barns særlige forudsætninger med beskrivelse af læringsmål i en individuel elevplan, der både dækker det faglige og det sociale. Eleverne inddrages også i deres egne faglige og sociale læringsmål gennem løbende lærings- og/eller feedbacksamtaler med gruppens pædagogiske personale.

Målet er, at barnet afslutter sit skoleforløb med Folkeskolens afgangsprøver i de fag, hvor eleven kan opfylde de faglige krav. For at skabe en varieret dag, der kan motivere og understøtte elevernes evne til at fastholde opmærksomheden og kunne rummes i aktiviteterne gennem en hel skoledag, arbejder vi med koblinger mellem leg, bevægelse og læring, samt mellem skole- og fritidsrelaterede aktiviteter. Vores placering på en almen skole giver mulighed for, at en elev kan følge den almindelige undervisning i et enkelt eller flere fag i kortere eller længere perioder. Sådanne tiltag koordineres mellem lærere, pædagoger og forældre.

Til Kirsebærhuset er tilknyttet en fritidsordning (KKFO), der deler lokaler og er tæt integreret med skoledelen. Alle pædagoger er ansat til både at understøtte skoledelen og være i fritidsdelen, hvor de arbejder tæt sammen med lærerne om både de faglige og sociale mål. På den måde oplever børnene dagen som en sammenhængende helhed, hvor der er en rød tråd imellem indsatserne.

Kørselsvejledning til Kirsebærhuset

Nederst her på siden finder I kørselsvejledning til Kirsebærhuset.

Kørselsvejledning Kirsebærhuset

Shape Created with Sketch.