Overgangen fra dagtilbud til KKFO

BUFs jurister har revurderet proceduren for indhentning af forældresamtykke i vidensoverdragelsen mellem børnehave og skole og vurderet, at forældresamtykke ikke behøver indhentes i forbindelse med vidensoverdragelsen. Direktionen har godkendt ændringen, og BUU er orienteret.

Dagtilbud skal fortsat oplyse og inddrage forældrene i vidensoverdragelsen.

Baggrund for beslutningen

Hidtil har dagtilbud indhentet forældresamtykke til at overdrage viden fra dagtilbud til skole/KKFO. I kraft af en lovændring fra 2018 har forvaltningen pligt til at sikre kontinuitet i overgangen fra dagtilbud til skole/KKFO, hvilket i realiteten betyder, at forældre ikke kan afvise at give samtykke til vidensoverdragelse.

BUFs jurister har derfor revurderet denne procedure og vurderet, at dagtilbud kan overlevere saglige og relevante oplysninger til barnets kommende skole uden forældresamtykke. Dagtilbud skal fortsat oplyse og inddrage forældre i vidensoverdragelsen.

Oplysning og inddragelse af forældre

Som erstatning for indhentning af samtykke skal dagtilbud udlevere en forældrepjece med information om 5-års-status og vidensoverdragelsen. Derudover hviler oplysning og inddragelse af forældre på de allerede kendte trin i vidensoverdragelsen med forældrebreve, statussamtale (5-års-status og evt. opfølgende samtale) og spørgeskema til forældre om barnets trivsel og udvikling.

Inden deadline 28.02.2022 skal dagtilbud udlevere forældrepjece og forældrebrev hurtigst muligt, evt. afholde opfølgende samtaler, evt. udarbejde uddybende beskrivelser om barnet og dele den samlede vidensoverdragelse med forældre. Vidensoverdragelsen overføres automatisk 01.03.2022.

Fremadrettet skal forældrepjecen udleveres i efteråret inden skolestart.