Kære forældre,
Tak for jeres interesse i skolebestyrelsens arbejde. Hermed en orientering om vores indsats i det forløbne år og planer for det kommende skoleår.
Beskrivelse af det forløbne år:
Skoleåret 2023/2024 er startet lidt stille ud, da elevrådsrepræsentanter først vælges i begyndelsen af skoleåret.
Et af de første faste punkter var at planlægge og gennemføre `lærernes/undervisning personalets dag”, hvilket vi lykkedes med og den blev positivt modtaget.
Bestyrelsen har også startet skoleåret med at føre tilsyn med og opfølgning på skolens budget, efter ændringer umiddelbart inden sommerferien.
Herefter er fulgt følgende opgaver:
Skolens Struktur
Vi har i det forgangne år arbejdet videre med at styrke skolens struktur og organisering ved at støtte op om indsatserne på tværs af matriklerne. (eks?)
Udover opfølgningen på det nye byggeri, har vi også drøftet og godkendt den nye organisering af KKFO Blå.
Årets skolebestyrelsesmøder har på skift fundet sted på begge skolens matrikler, hvilket har fungeret upåklageligt.
Principper
Vi har fastlagt, evalueret og justeret følgende principper:
- Mobilpolitik: I forlængelse af vores fokus på digital dannelse, har vi, i samarbejde med lærerne og elevrådet, indført retningslinjer for mobilbrug på skolen.
-
Klassesammenlægning: Baseret på forældres oplevelser, har vi evalueret og justeret på processen for sammenlægning.- Kommunikationsveje for forældre: I forbindelse med vores arbejde med at forbedre kommunikationen mellem skolen og forældre, har vi justeret skolens kommunikationsprincip, hvor vi klargjort kommunikationsvejene, så det bliver nemmere for forældrene at henvende sig i de forskellige situationer.
- Skolens politik for brug af Facebook blev ligeledes opdateret efter forældrehenvendelse.
- Princip for vikardækning: Med udgangspunkt i skolens brug af vikardækning, fandt vi det vigtigt at der er klare retningslinjer herfor. Vi har derfor fastlagt retningslinjer med tilhørende proces for vikardækning ved fravær.
Elevtrivsel
Bestyrelsen har udført opfølgning på den nationale trivselsmåling(som er steget)
- Godkendelse af en spændende fælles udflugt for 9. årgang.
- Arbejdet med Det Gode Frikvarter- hvordan?
Repræsentation af Skolen
Skolebestyrelsen har repræsenteret skolen i følgende arrangementer:
- Dialogmøde om Digital Dannelse: Skolen var repræsenteret ved bestyrelsen i dialogmøde med borgerrepræsentationen og børne- og unge borgermesteren om digital dannelse, hvor vi blev præsenteret for kommunes strategi og fokuspunkter. I denne forbindelse vidensdelte vi også med andre skoler, for gensidig inspiration.
- Møde om Sikkert Trafik med politikerne, for at skabe opmærksomhed omkring skolens trafikale forhold og sikre vores involvering i trafiksikkerheds initiativer.
- Forældremøder hos lokale institutioner for at fremhæve skolen og for at styrke samarbejdet med institutionerne. Generelt arbejder vi som bestyrelse på at videreformidle de gode historier og de gode fortællinger om vores skole og vi opfordrer alle til at gøre det samme.
Et skoleår præget af uro:
Desværre har det forløbne skoleår været præget af utilfredshed med skolens ledelse.
Dette har medført en, efter skolebestyrelsens mening, meget unuanceret debat, og en negativt vinklet mediedækning, især rettet omkring skoleleder Søren Friis.
Dette sammenholdt med at vi manglede flere afdelingsledere, har gjort at Harrestrup Å Skole har været igennem en periode, hvor skolens ledelse har været ekstremt hårdt presset på ressourcer. Heldigvis har der været god hjælp fra forvaltningen, som har hjulpet godt til med ledelses vikarer, og opbakning til skolelederen så man har kunnet holde en tilstrækkelig drift af skolen til trods.er har kørt en meget god proces for at få besat de ledige lederstillinger, og det er lykkedes at finde meget kvalificerede medarbejdere til de ledige stillinger.
Forvaltningen har ligeledes været behjælpelig med at facilitere 5 møder med repræsentanter fra den utilfredse forældregruppe, hvor ledelsen, skolebestyrelsen og kommunens task force har deltaget.
Dette har resulteret i en indsatsplan, som skolen er i gang med at implementere og vi som skolebestyrelse fører tilsyn med dette.
Ledelsen har ligeledes inviteret alle skolens forældre til årgangsmøder, hvor formålet er en dialog om, hvordan vi sikrer det gode skoleliv på Harrestrup Å Skole. Skolebestyrelsen deltager i alle møderne, og vi håber meget, at I vil hjælpe os med at blive klogere på, hvordan vi sammen kommer i mål.
En stor del af skolebestyrelsens arbejde er gået med at besvare henvendelser fra forældre. Vi har ført tilsyn i de sager, som lå inden for vores beføjelses ramme. Der var desværre adskillige sager som rakte ud over denne ramme, og her har vi bestræbt os på at afgive et fyldestgørende svar.
Vi er glade for at kunne berette at skolen generelt følger de fastsatte principper. Vi oplever desværre, at forældrenes frustrationer mange gange skyldes folkeskolens gældende regler, mere end den måde de bliver forvaltet på.
Bestyrelsen havde planlagt flere nye og spændende ideer og tiltag for året, såsom arbejdet med at styrke trivslen, herunder trivselsforældres fremtidige rolle, samt hvordan vores samarbejde kan styrkes.
Skolebestyrelsen har også arbejdet mod og planlagt et Forældreforum, hvor bestyrelsen inviterer og møder skolens forældre og hvor vi i fællesskab med en foredragsholder bliver klogere på "digital dannelse". Men grundet den uro der har været omkring skolen og vores indsats hermed, blev forummet ikke realiseret.
Der har været afholdt en forældretilfredshedsundersøgelse. Vi afventer opsamlingen. Desværre valgte kun 21% at besvare undersøgelsen.
Det kommende skoleår.
Vi afventer politikernes beslutning om en eventuel ny skolestruktur.
Forældrenes stemme er vigtig for os som skolebestyrelse og den lytter vi til. Vi vil derfor i det kommende år evaluere modellen for forældremøderne, evt. med et pilotprojekt.
Nystartere/ indskrivning: Tilslutning til skolen er påvirket af uroen?
Trivslen vil have vores særlige fokus, for trivslen er grundlaget for læring og vi håber at alle vil bakke op.
Vi skal vise resultater og tiltrække og fastholde flere elever, så vi tilføres midler og ikke trækkes i midler - Og vi skal gøre det sammen. Bestyrelsen appellerer til, at alle bakker op om det fælles bedste, så vi i fællesskab kan skabe de bedste rammer for vores børns skole.
For det er desværre ikke slut med at være udfordret på økonomi og faglige resultater - men det er heller ikke slut med at have ambitioner, målsætninger og arbejde benhårdt for at skabe en fantastisk skole og give eleverne det bedste skoleliv, der kan få dem bedst muligt videre ud i livet.
Skolebestyrelsen.